نمونهای زیبا از نگارههای به جا مانده از عصر قاجار و دوره حکومت محمد شاه که یکی از زنان حرمسرای پادشاه را نیمه برهنه به تصویر میکشد. این نگارهها که آذین بخش دربار قاجار بودند امروزه از دو جنبه خاص بسیار ارزشمند هستند. سبک اثر نمایانگر تبحر هنرمندان ایرانی این دوره و موفقیت آنان در تلفیق سبکهای نوین غربی و سبکهای سنتی به یادگار مانده از عصر صفوی و زندیه است. نگارگران عصر قاجار با استفاده از روشهای مختلف رنگامیزی قادر بودند ظرافت کم نظیر و بیسابقهای به اثر ببخشند. از سویی دیگر این نگارهها به خوبی چگونگی ورود فرهنگ و اسلوبهای غربی را در لباسهای سنتی ایرانی به تصویر میکشند. برای نمونه در این اثر زن ایرانی لباسی مشابه به لباسهای رایج در اروپای سده هجده و نوزده میلادی را به تن کرده است اما لباس به سبکی ایرانی و با طرحهایی ایرانی تزئین شده است.
بانوی تصویر شده در نگاره بالاتنه خود را برهنه کرده و نیم تاجی مشابه آنچه بر سر دارد را به دست گرفته است، دستانی که به سنت ایرانی با حنا رنگ شدهاند. این مشخصات بیانگر آن هستند که این بانو از همسران پادشاه بوده و این نگاره نیز احتمالا در حرمسرا یا بخشهای داخلی کاخ آویخته بوده است. این اثر زیبا امروزه در موزه ارمیتاژ سن پترزبوگ نگهداری میشود.
منبع (مجموعه تصاویر از موزه ارمیتاژ با مالکیت عمومی)
همه چیز این نگاره هندی است رخت و نیم تاج و زیور و همه چیزش هندی است. هیچ چیزش قاجاری نیست. شاید این تابلو را از هندوستان آورده بوده اند هدیه برای شاه قاجاری.
زربانوی عزیز نمونه های مشابه این اثر در دوره قاجار کم نیست.
اگر برچسب های همین مطلب رو دنبال کنید در سایت نمونه های دیگه هست.
زربانوی گرامی می شه بفرمائید چگونه به نتیجه رسیدید که این نقاشی متاثر از هنر هندی است ؟ بنده دانشجوی دکترای هنر و باستان شناسی در دانشگاه میسور هند هستم و الان هر چی فکر می کنم نمی تونم این عبارت : را درک کنم . لطفا بیشتر توضیح دهید .
با سپاس
چون دید متعصبانه به موضوع دارید باور این دست مباحثتان سخت است چیزی که این باور را بیشتر به سمت غیر حقیقی بودن سوق میدهد یک جستجو ساده از زنان حرمسرا و دربار قاجار در آن زمان است که اندام و چهره ای بسیارناخوشایند داشتند و بعضا بدون در نظر گرفتن پوشش زنانه شان تشخیص جنسیتشان دشوار می شود.
همچنین قصر و حرمسرایی که در تصاویر حقیقی در وب سایت ها منتشر شده اند با آنچه نقاش در بالا به تصویر کشیده زمین تا آسمان تفاوت دارد.اگر نخواهیم نظریه زربانو مبنی بر غیر ایرانی بودن زن را بپذیریم بعید است که اصلا این تصویر در دوران قاجار نقاشی شده باشد و یا اگر هم این گونه باشد بعید است نمایانگر حقیقت های آن زمان باشد.حتی از نظر اجتماعی!
شهرام گرامی اگر منبع مطلب رو باز کنید توضیحات موزه ارمیتاژ رو میتونید مطالعه کنید.
من نمیدونم تعصب رو در کجای صحبت های من مشاهده فرمودید؟
من چند نمونه از مطالب همین سایت رو براتون اینجا میزارم که ببینید آیا شبهات دارند یا خیر … تمام مطالب هم از موزه های معتبر هستند و میتونید منبع همه رو خودتون بررسی کنید.
زن نیمه برهنه و سه تار نواز حرمسرا
رقص زن ایرانی در حرمسرا
شیرین کاری دخترک در دربار فتحعلی شاه
در مورد زیبایی چهره ها گفتید! فکر کنم اولین مشخصه نقاشی غربی در سده های هفده تا نوزده میلادی همین عدم واقع گرایی باشه! در نگارگری ایرانی هم همینطور! حالا چطور نقاشی رو با عکس مقایسه میکنید من نمیدونم.
سلام در جواب شهرام خان بايد عرض كنم كه معمولا حرمسراي پادشاهان هميشه مملو از دختران زيبايي بوده كه توسط حكام محلي ويا از كشورهاي ديگر گلچين شده و به دربار پادشاه فرستاده ميشده.حالا از اين گذشته شاه كه اختيار هر كاري رو داشته ايا هر چي عتيقه بوده دور و ور خودش جمع ميكرده.علت زشت بودن بعضي عكسهاي قديمي نياز به بحث مفصل تري دارد
این تابلو و موضوع آن کاملا ایرانی است و نظیر آن از دوران قاجار، زنده و صفویه موجود است.
abroohash ke shabihe zanaie doreie ghajare 🙂